Campo Al Ponte (Sveits)

Dagen for en skikkelig utenlandstur var endelig kommet, og denne hadde jeg gledet meg til lenge.

I tett dialog med min vakre kone, hadde jeg fått grønt lys til en utflukt utenfor landets grenser første helgen i påsken. I utgangspunktet skulle jeg dra alene med fly grytidlig fredag og retur like tidlig mandag morgen. Jeg nevnte turen for noen bekjente, vel vitende om at i 99 av 100 tilfeller blir svaret «oi, det hadde vært moro», uten at det blir noe mer ut av. Nå viste det seg at karen som med årene må kunne defineres som en banehopper-kompis Anders Johansen, mannen bak bloggen Vikinghopper, er nummer 100 i rekka, og var ikke snauere enn at han bestilte samme tur som meg. Selv om jeg ikke går av veien for noen dager i eget selskap, var det hyggelig å få med en reisepartner og det ble jo også en rimeligere tur på oss begge da vi kunne spleise på leiebil og øvrig transport.

Hovedmålet mitt med turen var å endelig besøke Milanos storstue San Siro Stadio, men for å gjøre helgen komplett skulle jeg også få med meg kamp i både Sveits og San Marino, og med det sitte igjen med fotball i 25 land ved turens slutt. Jeg hadde booket en rimelig tur med Ryanair fra Landvetter lufthavn i Göteborg, og hadde satt på klokka i 04.00-draget så jeg rakk å børste snø av bilen som skulle ta meg over turens første landegrense. På vei dit plukket jeg opp min reisekamerat i Fredrikstad, og etter litt frokost på Shell ved Svinesundsparken gikk det radig ned til Göteborg.

Flyturen gikk med til en liten cowboystrekk, og som om ikke det var nok hadde VGs ferske blekke om mitt favorittlag Strømsgodset dumpet ned i postkassa i grevens tid så jeg fikk bladd litt i det også. Deretter kunne jeg for første gang sette mine føtter på italiensk jord, plukke opp leiebilen og starte turen på ordentlig. Vi var ikke ferdig med å krysse landegrenser for dagen, for turens første kamp skulle gå på den sveitsiske siden av grensen. På vei dit sjekket vi inn på hotellet på italiensk side av grensen, før jeg også for første gang kunne sette mine føtter på sveitsisk jord og innta et etterlengtet, og noe stivt priset, måltid.

Vi skulle denne kvelden se kamp på nivå 6 i Sveits. Mens det ennå var dagslys tok vi en tur innom anlegget for å ta en titt og for å forsikre oss om at vi var på riktig plass. Der fikk vi det for øret at det ble avkrevd 10 sveitserfranc i inngangspenger. Det hadde vi heldigvis god tid til å ta ut i en minibank, selv om vi var skjønt enige om at en drøy norsk 100-lapp var i øvre sjiktet for hva man kunne tillate seg å dette nivå.

I skumringen rett før avspark kl. 20.30 kranglet jeg uansett ikke ved inngangen, og kunne fornøyd notere meg for fotballkamp i land nummer 23 i rekken. Anlegget har naturlig dekke, og rent bortsett fra min gressallergi blir jeg varm om hjertet de gangene jeg ser det. Et garderobebygg dominerer anlegget, hvor de også har tilhørende kiosk med alkoholservering, som vi ikke er like vant med på norske idrettsarrangement. Selv om akkurat den debatten i utgangspunktet er knekkende likegyldig for en avholdsmann. Jeg så ingen grunn til å spare på resten av mine sveitserfranc som jeg anså som usannsynlig å få en ny anledning til å bruke med det første, så jeg gikk bananas i kiosken etter at den obligatoriske bilderunden var unnagjort.

Det var ingen tribuner på anlegget som bærer navnet Campo Al Ponte, men på motsatt langside av der vi tok oss inn er det 5-6 mer eller mindre jevne trinn i stein som i praksis utgjør en tribune for de som tørr å karre seg opp der. Jeg måtte selvsagt knipse noen bilder fra høyden, men holdt meg stort sett på bakkeplan og kunne derfra se at gjestene SC Balerna tok føringen etter 24 minutters spill.

Det sto seg til pause og da var det tid for å svi av noen flere sveitsiske riksdaler i kiosken. Vertene AC Arbedo-Castione kom à jour etter 71 minutter, og med ett mål i hver omgang ebbet det ut med 1-1 og ett poeng til hvert lag. Med sen kampstart var det bare å returnere til Italia og sjekke inn på hotellet. Dagen etter skulle vi utforske Milano by, med kamp på selveste San Siro Stadio som rosinen i pølsa.

For flere bilder fra Campo Al Ponte og andre turer, sjekk ut Instagram- og Twitter-kontoen @paabortebane.

AC Arbedo-Castione 1 - 1 SC Balerna

Målscorere

Målscorere ukjent

Turnering: 2. Liga Ticino (nivå 6)